O orzecznictwie w Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych
Niezbędnik: o orzecznictwie w Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych
- orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zwanego dalej „indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym”, dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej, z
- orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
- orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim,
- opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane są dla dzieci/uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Według aktualnych przepisów oświatowych za niepełnosprawnych uznaje się dzieci i młodzież, które są:
- niesłyszące i słabo słyszące
- niewidome i słabo widzące
- z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją
- z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
I tak, w zależności jakiego rodzaju jest to niepełnosprawność, takie pieniądze przysługują konkretnej grupie niepełnosprawnych. Wysokość środków, które otrzymują organy prowadzące szkoły i placówki wynika z dwóch dokumentów: metryczki subwencji oświatowej oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej o sposobie podziału części oświatowej subwencji ogólnej pomiędzy poszczególne samorządy, wydawane corocznie w grudniu na następny rok budżetowy. Dlatego niezwykle ważna jest analiza posiadanych orzeczeń pod kątem rodzaju niepełnosprawności oraz terminów ich ważności, bo z jednej strony te właśnie orzeczenia umożliwiają pozyskanie zwiększonych środków, a z drugiej strony mogą rodzić skutki zwrotu finansów wraz z odsetkami do MEN przy błędnej ich interpretacji.
- przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych,
- przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi,
- przedszkolach i szkołach integracyjnych
- młodzieżowych ośrodkach wychowawczych;
- młodzieżowych ośrodkach socjoterapii;
- specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych;
- specjalnych ośrodkach wychowawczych;
- 18 rok życia — w przypadku szkoły podstawowej;
- 21 rok życia — w przypadku gimnazjum;
- 23 rok życia — w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej.